W niedzielę 13 czerwca wejdzie w życie rozkład jazdy, który będzie obowiązywał także w okresie wakacji. Zwiększy się liczba połączeń PKP Intercity – uruchomione zostaną sezonowe pociągi, jak również zwiększy się liczba składów kursujących na wielu popularnych trasach. Do siatki połączeń przewoźnika dołączą kolejne nowe miejscowości.
Tegoroczne wakacje przyniosą wzrost średniej liczby pociągów uruchamianych każdego dnia przez PKP Intercity. Będzie ich 426, podczas gdy u ubiegłorocznym okresie letnim na tory wyjeżdżało średnio 410 składów dziennie. Poziom tegorocznej oferty to powrót do ostatnich wakacji przed pandemią – latem 2019 roku przewoźnik uruchamiał każdego dnia średnio 425 pociągów.- W najbliższych latach polska kolej ma ambicję stać środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej liczby podróżnych w Polsce.
Patrząc na rozwój pandemii, wierzymy w to, że najgorsze już za nami i te wakacje będą pierwszym dużym krokiem w odbudowie rynkowej pozycji przewozów kolejowych. Tegoroczna letnia oferta PKP Intercity została przygotowana z myślą o zapewnieniu jak najciekawszych możliwości wakacyjnych wyjazdów zarówno na dłuższy wypoczynek do turystycznych ośrodków, jak i krótsze podróże do większych miast – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Więcej połączeń i krótsze czasy przejazdu na popularnych trasach
Wakacyjny rozkład jazdy przyniesie w stosunku do ubiegłorocznego więcej połączeń na kilku popularnych trasach. Wrocław i Poznań połączy 15 par pociągów, podczas gdy rok temu było ich 10. Co ważne, podniesie się komfort podróży, ponieważ już niemal wszystkie połączenia (13 z 15) będzie w kategorii InterCity (IC). Skróci się także czas przejazdu pomiędzy stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska. Najszybszy pociąg pokona tę trasę w 1 godzinę i 40 minut (rok temu – 2 godziny i 18 minut).
Porównując tegoroczne i zeszłoroczne wakacje, z 8 do 11 zwiększy się liczba połączeń na trasie Warszawa – Lublin, więcej będzie także połączeń kategorii IC. Najszybszy pociąg pokona odległość między dwoma miastami o 23 minuty szybciej niż rok temu – w 2 godziny i 9 minut.
Poprawi się również oferta na trasie Kraków – Katowice – Wrocław. Kraków i Katowice połączy 18 par pociągów (rok temu było ich 6), z czego 13 pojedzie w kategorii IC. W te wakacje najszybszy skład przejedzie między tymi miastami w 53 minuty (rok temu najszybszy miał o 44 minuty dłuższy czas przejazdu). Podwoi się liczba połączeń pomiędzy Krakowem a Wrocławiem (z 7 do 14), a najszybszy pociąg pokona tę trasę o 31 minut szybciej niż rok temu – w 2 godziny i 53 minuty. Z 10 do 18 wzrośnie liczba par pociągów na trasie Wrocław – Katowice, a czas przejazdu najszybszego składu skróci się z 2 godzin i 13 minut do 1 godziny i 50 minut.
Kolej bardziej dostępna – pociągiem na Podlasie
Dostęp do usług PKP Intercity uzyska południowa część Podlasia. Pociąg TLK Biebrza pojedzie w wydłużonej relacji Gdynia – Warszawa przez Olsztyn, Białystok, Bielsk Podlaski, Hajnówkę, Czeremchę, Siemiatycze, Sarnaki, Niemojki i Mordy. Tę samą trasę przez południowe Podlasie pokonywać będzie nowy pociąg TLK Żubr relacji Białystok – Warszawa. Dzięki tym dwóm parom pociągów po kilkunastu latach wrócą do Hajnówki codzienne połączenia dalekobieżne. Mieszkańcy nowych miejscowości w zasięgu usług przewoźnika zyskają możliwość bezpośredniego dojazdu koleją do Warszawy, Białegostoku (z Bielska Podlaskiego i Hajnówki już za 15 zł) czy Trójmiasta.- Od kilku lat liczba miast i miejscowości z dostępem do naszych usług bezustannie rośnie. Od rozkładu jazdy 2014/2015 ponad 120 ośrodków uzyskało dostęp do pociągów PKP Intercity. Od wakacyjnego rozkładu jazdy także mieszkańcy południowego Podlasia będą mogli korzystać z codziennych połączeń dalekobieżnych – stwierdził Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Pociągi przewoźnika zaczną zatrzymywać się na nowym przystanku Łódź Retkinia, co zwiększy dostępność oferty połączeń dalekobieżnych dla około 70 tysięcy mieszkańców osiedla Retkinia. Siatka połączeń PKP Intercity obejmie także Czerniewice w województwie kujawsko-pomorskim oraz Uherce Mineralne na Podkarpaciu, co umożliwi turystom dojazd w pobliże Jeziora Solińskiego.
Łatwiej nad morze
W wakacyjne weekendy PKP Intercity uruchomi nowy pociąg TLK Jamno łączący Wrocław z Ustką, który ułatwi dojazd na Pomorze Środkowe mieszkańcom Dolnego Śląska i Wielkopolski. Do Ustki będzie można też dojechać dzięki wydłużonej relacji składu IC Gwarek, kursującego poza sezonem letnim pomiędzy Katowicami a Słupskiem, między innymi przez Wrocław, Opole i Poznań. Z Wrocławia jeździć będzie skład IC Swarożyc, który zapewni połączenie z Kołobrzegiem. W wakacje grupa wagonów dołączana do pociągu TLK Ustronie relacji Kraków – Kołobrzeg – Kraków połączy stolicę Małopolski i Warszawę z Ustką.
Trasa pomiędzy stolicą a Trójmiastem należy do najpopularniejszych, w wakacyjne weekendy dodatkowo będzie ją obsługiwać pociąg IC Lazur relacji Łódź Fabryczna – Gdynia – Łódź Fabryczna. Mieszkańcy Podkarpacia zyskają dodatkową możliwość dojazdu do Trójmiasta dzięki wydłużeniu do Przemyśla relacji składu TLK Artus łączącego na co dzień Gdynię z Krakowem. IC Karłowicz relacji Warszawa – Zakopane przez Radom, Kielce i Kraków to połączenie, które w sezonie wakacyjnym zapewni możliwość dojazdu do Zakopanego. Do pociągu TLK Artus relacji Gdynia – Przemyśl – Gdynia będzie dołączana grupa wagonów do Jeleniej Góry. Pociąg TLK Rozewie relacji Gdynia – Bielsko-Biała – Gdynia oprócz grupy wagonów bezpośrednich do Jeleniej Góry, umożliwi także bezpośredni dojazd do Zwardonia.
W niedziele uzupełnione zostaną połączenia na tarasie Lublin – Rzeszów – Lublin poprzez wydłużenie do Rzeszowa relacji pociągu IC Kochanowski łączącego na co dzień Lublin i Bydgoszcz. Mieszkańcy Bydgoszczy będą mieli możliwość skorzystania z elektrycznych zespołów trakcyjnych – 3 pary pociągów relacji Warszawa – Bydgoszcz – Warszawa będą obsługiwane pojazdami ED161 Dart.
Wagony COMBO ruszają na tory
W okresie wakacyjnym na torach zadebiutują wagony COMBO. Te wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. Zadbano w nich o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.
Pierwszymi wagonami, do których będą włączane wagony są: IC Piast relacji Gdynia – Kraków – Gdynia, IC Pomorzanin relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław oraz IC Mamry relacji Wrocław – Giżycko – Wrocław.
Optymalne możliwości dojazdu podczas modernizacji linii kolejowych
Wakacyjna korekta rocznego rozkładu jazdy będzie obowiązywać do 28 sierpnia 2021 roku. W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2020/2021 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do realizowanych prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Mają one na celu poprawę jakości infrastruktury i samego podróżowania. Zmiany, które zaczną obowiązywać 13 czerwca 2021 roku, zapewnią pasażerom optymalne możliwości dojazdu.
(fot. Ministerstwo Infrastruktury, źródło Ministerstwo Infrastruktury)