Teren został ogrodzony, ruszył demontaż instalacji a niebawem istniejące budynki zostaną wyburzone. To oznacza początek prac związanych z budową Dworca Metropolitalnego w Lublinie, który powstanie u zbiegu ulic Młyńskiej, Gazowej i Dworcowej.
Kilka dni temu metalowy płot zaczął otaczać tereny pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową. Oznacza to rozpoczęcie prac związanych z budową dworca na miarę XXI wieku. Nowoczesny Dworzec Metropolitalny ma obsługiwać autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej oraz dalekobieżnej.
W pierwszej kolejności wykonawca musi uporządkować teren. Obecnie trwają przygotowywania do rozbiórki istniejących tam budynków oraz infrastruktury. Zaczęto od demontażu instalacji wewnętrznych znajdujących się w tych obiektach. Prace obejmą również przełożenie uzbrojenia podziemnego.
Urzędnicy zapewniają, że na razie nie będzie żadnych utrudnień w ruchu. Nastąpią one dopiero przy realizacji prac w zakresie infrastruktury drogowej. Inwestycja obejmuje bowiem również przebudowę całego układu komunikacyjnego w tym rejonie, więc zmiany organizacji ruchu będą nieuniknione.
W drugiej połowie lutego zaplanowano zamknięcie ul. Gazowej, która koliduje z nowo budowanym budynkiem dworca. Wprowadzone zostaną wtedy także zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
– Budowa Dworca Metropolitalnego to wyzwanie organizacyjne i techniczne. Prace będą wykonywane jednocześnie na rozległym terenie o łącznej powierzchni ponad 4 ha, a sam budynek dworca, w trudnych warunkach gruntowo – wodnych. Wymaga to od wykonawcy szczególnie sprawnej organizacji i koordynacji robót specjalistycznych. Realizacja tej inwestycji to nie tylko ogromne przedsięwzięcia od strony technicznej, ale także organizacyjnej. Będziemy się starali minimalizować utrudnienia dla mieszkańców związane z prowadzonymi robotami – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
Budowa Dworca Metropolitalnego jest najważniejszym etapem projektu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, który to współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Jego całkowita wartość wynosi około 300 mln zł, z czego ponad 173 mln zł stanowią środki unijne.
Głównym obiektem całej inwestycji jest budynek dworca. Dominującymi materiałami w jego bryle są szkło i beton. Obok budynku głównego powstaną niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełnią funkcję ozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy.
W trakcie budowy zastosowanych zostanie szereg rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. Wśród nich są m.in.: gruntowe pompy ciepła, otoczenie hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła, czy też dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte panelami fotowoltaicznymi. Do tego dochodzi antysmogowa kostka brukowa, nasadzenia zieleni na dachu, oraz specjalny system odzyskiwania deszczówki.
Nowy wygląd otrzyma też plac Dworcowy, który stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przebudowane zostaną również ulice: Dworcowa, Młyńska, 1 Maja, Pocztowa oraz Gazowa. Realizacja całego projektu zostanie zakończona do 31 grudnia 2022 r.
(fot. dworzecmetropolitalny.pl)