Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała kontrakt na studium wykonalności na końcowy fragment tzw. szprychy nr 9. Jest to ponad 60-kilometrowy odcinek łączący Żarów, leżący na południowy zachód od Wrocławia, ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej.
Warta 15,1 mln zł umowa została podpisana z firmą BBF, która wygrała postępowanie przetargowe. Kontrakt dotyczy studium wykonalności, czyli kluczowej dokumentacji przedprojektowej, na której przygotowanie wykonawca ma rok.
– Od dzisiaj prace rozpoczyna wykonawca dokumentacji dla przygranicznego odcinka tzw. szprychy nr 9, czyli linii dużych prędkości przez m.in. Lubawkę, Wałbrzych, Wrocław, Sieradz, Łódź, CPK i Warszawę. Cała ta kolejowa trasa to swoisty kręgosłup systemu kolejowego CPK. Będzie łączyła południowo-zachodnią Polskę z jej centrum, dzięki czemu skutecznie przysłuży się walce z wykluczeniem komunikacyjnym w tej części kraju – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
– Odcinek z Żarowa do Lubawki to przykład współpracy kolejowych inwestorów z sąsiednich krajów w ramach międzynarodowego korytarza europejskiej sieci TEN-T. Docelowo połączymy się z inwestycją przygotowywaną przez Czechów, tworząc połączenie kolejowe Warszawy i Wrocławia z Pragą. W tym celu swoje działania koordynują spółka CPK i przedsiębiorstwo Správa železnic, czyli zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach – stwierdził Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Celem studium wykonalności jest m.in. wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, analizy techniczne, środowiskowe i wielokryterialne oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską i mapy do celów projektowych. Dla tego odcinka od ubiegłego roku trwają też wymagane prawem inwentaryzacje przyrodnicze.
Kolejowa inwestycja CPK będzie oznaczała liczne korzyści dla pasażerów. Przede wszystkim skróci się czas przejazdu z Wałbrzycha do Wrocławia, dzięki czemu podróż potrwa do 40 min (dziś jedziemy ok. godziny) oraz z Wałbrzycha do Warszawy, wobec czego, po wybudowaniu całej trasy, przejazd potrwa do 2 godz. 35 min, czyli ponad dwa razy krócej niż obecnie.
Ponadto Świdnica uzyska bezpośrednie połączenia dalekobieżne z czasem dojazdu do Warszawy w 2 godz. 25 min, a z Wrocławia do Pragi, po zrealizowaniu inwestycji także przez Czechów, dojedziemy w 2 godz. 30 min. Znacząco skróci się również czas przejazdu z Warszawy do Pragi z 8 godz. 30 min do 4 godz. 30 min.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane po polskiej stronie mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że odcinek zostanie uruchomiony jednocześnie z lotniskiem.
Program inwestycji kolejowych CPK #KolejNaPolske oznacza budowę na terenie województwa dolnośląskiego ok. 119 km nowych linii kolejowych i modernizację ok. 126 km istniejących. W zasięgu transportu kolejowego znajdzie się wtedy ok. 2,3 mln mieszkańców województwa.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
(fot. pixabay.com, źródło Ministerstwo Infrastruktury)