Spółka PKP Intercity odebrała pierwsze dwa wagony z puli 125 wagonów modernizowanych przez Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”. Wartość całego kontraktu to ponad 540 mln zł, a jego zakończenie przewidziane jest na czerwiec 2023 roku.
W najbliższym czasie do przewoźnika trafi kolejnych sześć wagonów, a wszystkie pojazdy PKP Intercity otrzyma do czerwca 2023 roku.
– Inwestycje w tabor przybliżają nas do osiągnięcia celu, jakim jest kolej komfortowa, bezpieczna, ekologiczna, przewidywalna i dostępna. Stale rosnąca jakoś usług sprawia, że Polacy coraz chętniej wybierają kolej jako środek transportu pierwszego wyboru. Przyczyniają się do tego właśnie takie inwestycje taborowe, dzięki którym nowoczesne pociągi kursują już w całej Polsce – powiedział wiceminister infrastruktury mówi Andrzej Bittel.
Po modernizacji wagony staną się pojazdami bezprzedziałowymi drugiej klasy i zostaną wyposażone w wiele udogodnień dla podróżnych. W ramach unowocześniania zostanie zainstalowana klimatyzacja, wygodne fotele z indywidualnymi gniazdami elektrycznymi oraz gniazdkami USB do ładowania urządzeń mobilnych oraz bezprzewodowy internet. Pojawi się również miejsce na duży bagaż, dzięki czemu podróż stanie się o wiele bardziej komfortowa. Wagony będą posiadały zgodne z przepisami Rozporządzenia Komisji UE (TSI) w zakresie kryteriów prośrodowiskowych toalety z zamkniętym układem. Modernizacja obejmie również instalację nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej oraz oznaczenia zewnętrzne i wewnętrzne w alfabecie Braille’a.
Pierwsze z unowocześnionych pojazdów wejdą do eksploatacji wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2021/2022, czyli od 12 grudnia br. W pierwszej kolejności zmodernizowane wagony wzmocnią zestawienia pociągów IC Mieszko, IC Malczewski oraz IC Boznańska. W dalszej kolejności następne odebrane wagony będą systematycznie włączane do pociągów TLK, dzięki czemu ich kategoria podwyższy się na IC.
(fot. MI, źródło MI)