W 2021 roku spółka PKP Intercity kontynuowała największy program inwestycyjny w swojej historii. Flotę narodowego przewoźnika wzmocniło ponad 100 zmodernizowanych wagonów, dzięki którym podróże po Polsce stały się jeszcze bardziej komfortowe. Ostatnie dwanaście miesięcy minęło również pod znakiem powrotu pasażerów do podróży koleją oraz zwiększania dostępności komunikacyjnej.
– Epidemia koronawirusa spowodowała chwilowe zatrzymanie trendu stałego wzrostu liczby pasażerów, który obserwowaliśmy w ostatnich latach przed pandemią. W 2021 roku wróciliśmy z narodowym przewoźnikiem na dobre tory i ścieżkę wzrostu. Cieszymy się, że Polacy znów bardzo chętnie podróżują z PKP Intercity. Jest to spowodowane między innymi stale rosnącą jakością usług, do której przyczyniają się inwestycje taborowe w ramach największego w historii spółki programu inwestycyjnego. Jestem dumny, że nowoczesne pociągi kursują już w całej Polsce – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Mijający rok to czas powrotu Polaków do podróżowania z narodowym przewoźnikiem. Od stycznia do końca listopada 2021 roku z usług PKP Intercity skorzystało ponad 32 mln pasażerów, czyli o ponad 7 mln więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Najlepszym okresem dla spółki były wakacje, podczas których przewiozła blisko 12,4 mln pasażerów, co było wzrostem o 49% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Wtedy pociągami przewoźnika podróżowało blisko 8,3 mln osób. Polacy również chętnie jeździli pociągami PKP Intercity w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Największym zainteresowaniem cieszyły się wyjazdy m.in. w kierunku Krakowa, Trójmiasta, Poznania i Wrocławia.
Poprawiająca się sytuacja rynkowa była impulsem do kolejnych inwestycji w tabor oraz infrastrukturę, dzięki którym stale poprawia się komfort podróżowania pociągami PKP Intercity. W Nowy Rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5,5 mld zł, które są częścią realizowanego programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” wartego 19 mld zł. W ramach tej strategii flotę przewoźnika wzmocniło już łącznie ponad 600 wagonów po modernizacji.
Wzrost komfortu podróżowania
2021 rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad 500 mln zł. Do PKP Intercity na początku maja trafiło 60 wagonów, które zmodernizowała PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach wartego ponad 248 mln zł kontraktu. Konsorcjum zmodernizowało również 60 wagonów typu COMBO. Wartość zamówienia wyniosła 310 mln zł. COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne, wydzielono przedziały rodzinne oraz przedział dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.
– 2021 rok był kolejnym rokiem dużych inwestycji na polskiej kolei. Odnowiliśmy wiele dworców, zmodernizowaliśmy kolejne linie i unowocześniamy posiadany tabor. Przywracamy kolej podróżnym, a oni to doceniają. Pasażerowie wracają, a my musimy się sprężać, aby sprostać modzie na kolej. Jesteśmy na dobrej drodze, żeby stała się ona środkiem transportu pierwszego wyboru – stwierdził Krzysztof Mamiński, przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, prezes zarządu PKP SA.
Walka z wykluczeniem transportowym
Zmodernizowane wagony COMBO uzyskały – jako pierwsze w Polsce – prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznawany przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności przez nowy tabor oznacza, że jest on przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. Tym samym z komfortowej i bezpiecznej podróży pociągami PKP Intercity może cieszyć się każdy.
Kolejny rok przyniósł również rozwój oferty dla mniejszych ośrodków miejskich w Polsce. Za sprawą nowego rozkładu jazdy dostęp do usług PKP Intercity zyskały m.in. Sierpc, Rypin, Brodnica i Grudziądz. Obecnie narodowy przewoźnik obsługuje 420 miast i miejscowości. Dla porównania w 2015 roku obsługiwał ich 330. Systematycznie rośnie dostęp do kolei, co ma duże znaczenie dla zwiększania mobilności społeczeństwa i walki z wykluczeniem transportowym.
– Podejmujemy stosowne działania i walczymy z wykluczeniem transportowym. W ten sposób odbudowujemy rolę kolei. Jest ona środkiem transportu, na którym zawsze będzie można polegać i dlatego stanie się pierwszym wyborem pasażerów przy długodystansowych podróżach – powiedział Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Kontrakt na nowe, szybkie lokomotywy
W październiku 2021 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą NEWAG na dostawę 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe pięć pojazdów. Podpisany kontrakt obejmuje również świadczenia usług ich utrzymania technicznego przez producenta. Wartość zamówienia wynosi 258,6 mln zł. Jeśli narodowy przewoźnik skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe lokomotywy, wartość kontraktu wzrośnie do blisko 388 mln zł.
Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. NEWAG jest zobowiązany do dostarczania wszystkich lokomotyw w terminie do 42 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu nastąpi w ciągu 18 miesięcy. Będą to pierwsze lokomotywy wielosystemowe firmy NEWAG w parku taborowym PKP Intercity.
Kolej na eko podróże
PKP Intercity ma ambicję, żeby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem dalekobieżnym, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Obecnie aż 85% taboru spółki nie emituje spalin, a udział ten sukcesywnie będzie wzrastał w ramach inwestycji w nowoczesne pojazdy elektryczne.
Chcąc szerzyć wśród pasażerów świadomość oddziaływania poszczególnych środków transportu na środowisko, PKP Intercity wdrożyło w minionym roku informację dla pasażerów nt. śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu innymi środkami transportu. Informacja ta jest dostępna dla pasażerów kupujących bilety poprzez stronę https://www.intercity.pl i umieszczona na biletach elektronicznych wydawanych w systemie e-IC.
Rozpoczęcie prac nad nowym konceptem nowoczesnych pociągów
Obchodząc w 2021 roku 20-lecie swojego istnienia PKP Intercity wkroczyło w kolejny etap działalności z planem wypracowania nowego standardu podróżowania koleją. W tym celu przewoźnik rozpoczął prace nad zmianą podejścia do projektowania pociągów, które w najbliższych latach pojawią się na torach. Ma ono sprawić, by pociągi jutra były jeszcze bardziej komfortowe, przyjazne i w pełni funkcjonalne dla podróżnych.
(fot. źródło PKP Intercity)