Dziś PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 46 nowych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń krajowych. Zgodnie z założeniami przewoźnika, odbiór wszystkich pojazdów powinien nastąpić nie później niż w terminie 26 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a nowe pojazdy wyjadą na tory w 2025 roku.
PKP Intercity sukcesywnie realizuje strategię taborową, w ramach której do 2030 roku wszystkie pojazdy posiadane przez przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane. Istotnym jej elementem jest zakup 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych, które będą dostosowane do prędkości 160 km/h i zostaną wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego (L2). Pierwsze pojazdy powinny poprowadzić pociągi na relacjach krajowych w 2025 roku. Zgodnie z zamówieniem, utrzymanie ich w pierwszym cyklu (do pierwszej naprawy na czwartym poziomie utrzymania P4 włącznie) będzie świadczone przez producenta pojazdów z udziałem pracowników przewoźnika.
– Inwestycje w nowoczesne lokomotywy są niezbędne w osiągnięciu naszego celu, jakim jest kolej szybka, punktualna oraz ekologiczna. 46 nowych pojazdów istotnie wzmocni nasz park taborowy – mówi Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity. – Nowe lokomotywy pozwolą na uruchomienie kolejnych połączeń, również do miast, które w przeszłości były pomijane. Walka z wykluczeniem transportowym to misja, którą nieustannie będziemy realizować.
Systematyczne wzmacnianie parku lokomotyw
PKP Intercity intensywnie rozwija swój park taborowy. W tym celu wiele kontraktów na zakup lub modernizację lokomotyw jest w trakcie realizacji. W październiku 2022 roku przewoźnik podpisał umowę z bydgoską PESĄ na produkcję 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu wynosi 554,6 mln zł brutto. W marcu 2023 roku zawarta została umowa z firmą NEWAG na zakup 20 lokomotyw elektrycznych typu Gryffin. Natomiast w czerwcu tego roku PKP Intercity skorzystało z prawa opcji i postanowiło rozszerzyć zakup 10 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o kolejne 5 sztuk. Wartość zamówienia z nowosądeckim producentem wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto.
(fot. info źródło PKP Intercity)