19 grudnia podróżni na Warszawie Zachodniej wsiądą do pociągów z nowego peronu. Dojście zapewni kładka. Postępują prace przy budowie zadaszenia, szerokiego przejścia podziemnego i centrum sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększy komfort obsługi pasażerów i sprawność kolei w warszawskim węźle kolejowym. Projekt o wartości ok. 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych POIiŚ.
Dla podróżnych zmienia się stacja Warszawa Zachodnia. Utrzymany jest ruch pociągów. Przejeżdża w ciągu doby ponad 700 składów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych.
Z myślą o podróżnych zwiększona jest liczba komunikatów i wprowadzono dodatkowe oznakowanie
Pasażerowie od 19 grudnia skorzystają z nowego peronu nr 6. Dostęp do pociągów będzie już pod szerokim i wysokim zadaszeniem. Peron będzie oświetlony. Wykonawca zapewni oznakowanie, ławki i dwie osłonięte „poczekalnie. Przy nowym peronie nr 6 w ciągu doby przewidywana jest odprawa ponad 80 pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Na obecnym etapie przebudowy stacji dojście do nowego peronu nr 6 zapewni kładka.
Wykorzystanie pierwszego z nowobudowanych peronów łączy się z udostępnieniem nowej kładki nad torami. Podróżni skorzystają z kładki na 200 m odcinku od ul Tunelowej, łagodnym podejściem nad budowane perony nr 8 i 7, do nowego peronu nr 6 i dotychczasowego 5. Od peronu nr 5 otwarte jest nadal przejście podziemne w stronę Al. Jerozolimskich.
Ponownie będą pociągi na peronie linii obwodowej. Zmieniona będzie nazwa peronu nr 8 na peron nr 9. Dostępny jest odcinek nowego przejścia podziemnego. Pomiędzy peronem nr 9 na linii obwodowej a stacją Warszawa Zachodnia wykonawca przygotował odpowiednio oznakowaną drogę.
Ważne zmiany w obsłudze podróżnych. W kolejnej fazie prac, ze względu na bezpieczeństwo i szeroki zakres robót, stacja nie może zapewnić pełnej wygodnej obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Takie warunki zapewniają pozostałe warszawskie stacje: Warszawa Gdańska, Warszawa Centralna, Warszawa Śródmieście, Warszawa Stadion i Warszawa Wschodnia.
Na stacji najbardziej zaawansowane prace są przy budowie peronów nr 7 i 8 oraz przejścia podziemnego i tunelu tramwajowego. Ułożono nowe tory i rozwieszono sieć trakcyjną. Kończy się część prac przy zadaszeniu hali peronowej. Obiekt na wysokości 11 m przykryje osiem peronów. Powstaje LCS – lokalne centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Układane są instalacje i prowadzone są roboty wykończeniowe wewnątrz i na zewnątrz obiektu.
Taka będzie Warszawa Zachodnia
Na Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.
Więcej informacji o projekcie na stronie stolicadobrychrelacji.pl
(fot. źródło PKP PLK)