PKP Intercity odebrało już 40 z 60 zamówionych wagonów typu 111A-30 COMBO, które zostały zmodernizowane przez Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Do końca 2021 roku ma być gotowych jeszcze 20 takich wagonów, dzięki czemu w pełni zrealizowany zostanie kontrakt warty 310 mln zł.
Wagony COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wydzielono przedziały rodzinne, a także przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.
– Zakończenie podstawowego etapu zamówienia na modernizację wagonów COMBO jest dowodem na to, że PKP Intercity nie zwalnia tempa. Cieszę się, że komfort podróżowania i standard na kolei są stale podnoszone, a z wprowadzanych udogodnień mogą cieszyć się tak liczne grupy podróżnych. Co bardzo ważne, pojawienie się tych pojazdów to istotny krok w zwiększaniu dostępności kolei także dla osób z niepełnosprawnościami. Nie ustają nasze dążenia do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, a także dostępna kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Kolej, jako środek transportu pierwszego wyboru dla każdego to cel, który przyświeca nam w najbliższych latach. Dzięki uruchomieniu kolejnych zmodernizowanych wagonów COMBO jesteśmy coraz bliżej jego osiągnięcia. Będziemy sukcesywnie zwiększać liczbę wprowadzanych do obiegu, zmodernizowanych i nowych pojazdów, aby zapewnić wszystkim pasażerom podróż w bezpiecznych i komfortowych warunkach – stwierdził Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Komfortowa podróż dla każdego
Pojazdy posiadają dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem, a ich ściany i wykładzinę podłogową zdobi grafika z motywem zwierzęcym. Siedziska foteli łączą się ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna wygodna płaszczyzna. W przedziałach znajdują się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona jest w przewijak dla dzieci.
W wagonach jest specjalny przedział przeznaczony do podróży dwóch osób z niepełnosprawnością wraz z dwoma opiekunami, w którym zabudowano dwa pełnowymiarowe fotele oraz wyznaczono dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa. Do dyspozycji osób z niepełnosprawnościami pozostają przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją oraz indywidualne stoliki. Rampa pozwala podróżnym poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach oraz przystosowaną do potrzeb osób poruszających się na wózkach toaletę.
Modernizacja ze wsparciem unijnych funduszy
Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Projekty te są współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi ponad 91,5 mln zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało niemal 654 mln zł dotacji.
(fot. źródło Ministerstwo Infrastruktury)