Spółka Polregio podpisała 25 stycznia 2023 r. umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę do 200 składów elektrycznych. FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz SA, Newag SA oraz Stadler Polska mają dostarczyć w ciągu trzech najbliższych lat nowoczesne, funkcjonalne pociągi z wi-fi i klimatyzacją. Wartość umów to ponad 7 mld zł.

– Podpisane dzisiaj umowy zmienią krajobraz kolei regionalnej w Polsce. Są kolejnym krokiem w kierunku poprawy komfortu podróży koleją i szansą zmniejszenia zjawiska wykluczenia komunikacyjnego – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Podkreślił, że pasażerowie poza aglomeracjami zyskają tym samym dostęp do najnowocześniejszych składów pociągów.


Finansowanie będzie pochodzić z grantów i pożyczek unijnych, innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika. Pozyskanie tak dużej liczby pociągów jest możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej spółki. W ostatnich dwóch latach spółka Polregio zabezpieczyła blisko 10 mld zł po stronie przychodów do 2030 r. w wieloletnich umowach z urzędami marszałkowskimi.

Konfiguracja nowych pojazdów Polregio

Nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 szt., co najmniej 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 szt., minimum 210 miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i dzięki temu na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości odcinkach skróci się czas podróży. Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.

Harmonogram – umowy wykonawcze i dostawy

Podpisanie umów ramowych to kolejny, istotny krok w kierunku pozyskania nowych pociągów przez Polregio. Spółka przeprowadziła szerokie konsultacje rynkowe, rozstrzygnęła przetargi i podpisała umowy ramowe z producentami. Dzięki temu jest w pełni przygotowana do udziału w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Od momentu rozstrzygnięcia konkursu przez CUPT, Polregio w ciągu kilku tygodni ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., zaś koniec dostaw nastąpi w lipcu 2026 r. Nowe składy EZT będą się sukcesywnie pojawiać we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie. Zaciągnięcie zobowiązania przez spółkę na zakup taboru nastąpi na etapie podpisania umów wykonawczych, a zabezpieczeniem będą umowy wieloletnie.

Polregio to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Udział firmy w rynku wynosi około 27 proc. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu.

(fot. źródło MI)

Tags: , ,