Koleją można wybrać się na wycieczkę do wielu turystycznych miejscowości. Szczególnie w wakacje, kiedy drogi do kurortów często się korkują, korzystny czas przejazdu, nowoczesny tabor, atrakcyjne ceny biletów oraz bezpieczeństwo mogą przyciągać pasażerów do kolei. Aby podróż była przyjemna i szybka, warto ją odpowiednio zaplanować. Urząd Transportu Kolejowego radzi, jak to zrobić. Zachęcamy do zapoznania się z „Poradnikiem wakacyjnym” dla pasażerów kolei.
Planowanie podróży warto zacząć od sprawdzenia rozkładu jazdy. Aby to zrobić, nie musimy nawet wychodzić z domu. Wszystkie informacje dostępne są w internecie. To prosty i szybki sposób na zaplanowanie przejazdu od stacji początkowej do stacji docelowej.
Bieżący rozkład jazdy przewoźników kolejowych (regionalnych i dalekobieżnych) można znaleźć w serwisach Portal Pasażera lub Rozklad-pkp.pl. Obie wyszukiwarki mają swoje odpowiedniki w postaci aplikacji mobilnych. Podczas wyboru połączenia określamy przede wszystkim podstawowe informacje, czyli datę, godzinę i miejsce wyjazdu oraz miejsce docelowe. Internetowy rozkład jazdy pozwala nam także zdecydować, czy kurs ma być bezpośredni czy z przesiadkami. Minimalny czas na przesiadkę należy wskazać samodzielnie. Warto pamiętać, że na polskiej kolei nie ma gwarantowanych skomunikowań poza tymi, które podano do publicznej wiadomości (maksymalny czas oczekiwania drugiego pociągu podany jest w wyszukiwarce Portal Pasażera). Mimo to, w przypadku opóźnienia kursu, potrzebę przesiadki należy z odpowiednim wyprzedzeniem zgłosić kierownikowi pociągu, który będzie mógł podjąć w tej sprawie dalsze uzgodnienia dyspozytorskie lub zaproponować alternatywne rozwiązania.
Podczas wyszukiwania połączenia możemy wskazać także dodatkowe preferencje, takie jak: kategoria pociągu, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami czy opiekunów z dziećmi, możliwość przewozu roweru, a nawet dostępność Wi-Fi, klimatyzacji bądź usługi gastronomicznej.
Na Portalu Pasażera dostępne są również informacje o opóźnieniach pociągów z podziałem na te aktualne, na konkretnej stacji i wybranej trasie, a także plakaty rozkładowe, takie same jak te na dworcach kolejowych. Na plakatowych rozkładach jazdy znajdują się dodatkowo informacje o usługach dostępnych w danym pociągu. Można je również uzyskać, dzwoniąc na infolinię przewoźnika.
ZAKUP BILETU
Najwygodniej jest kupić bilet przez internet. Niektórzy przewoźnicy umożliwiają zakup biletów przez aplikacje mobilne. Podczas kontroli można je okazać na ekranie smartfona lub tableta bez konieczności drukowania. Bilety możemy kupić także w kasach lub biletomatach na stacjach, przystankach bądź w niektórych pociągach. Dodatkowo prawie w każdej kasie można kupić większość biletów – niezależnie od tego, który przewoźnik ją prowadzi. Na przykład w kasach POLREGIO S.A. bez problemu zakupimy bilet na pociągi „PKP Intercity” S.A. i pociągi niemal wszystkich przewoźników regionalnych.
Jeśli chcemy kupić bilet u konduktora, powinniśmy pamiętać, że większość przewoźników regionalnych wymaga wejścia do pociągu pierwszymi drzwiami i niezwłocznego zgłoszenia się do obsługi. W pociągach „PKP Intercity” S.A. kategorii TLK i IC trzeba zwróć się do konduktora na peronie lub niezwłocznie po wejściu do pociągu. Tylko w pociągach kategorii EIP (Pendolino) nie ma możliwości zakupu biletu u konduktora.
Za wydanie biletu w pociągu konduktor nalicza opłatę dodatkową, chyba że:
- podróżny jest osobą z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się,
- podróż rozpoczyna się od stacji, na której nie ma kasy biletowej lub jest ona nieczynna,
- pasażer posiada bilet z adnotacją typu „Dalej w pociągu…” lub „Zmiana przewoźnika” (dotyczy przesiadek).
Sezonowe pociągi cieszą się dużym zainteresowaniem, dlatego warto kupić bilet z odpowiednim wyprzedzeniem. Bilet na połączenie krajowe można kupić z wyprzedzeniem 30-dniowym, a na połączenia międzynarodowe – z 60-dniowym.
Podczas podróży koleją, oprócz ulg ustawowych, można skorzystać z wielu ofert handlowych udostępnianych przez przewoźników. Niektórzy z nich umożliwiają na przykład zakup tańszych biletów dla rodzin lub większych grup podróżnych czy seniorów powyżej 60 roku życia.
Podróżując po różnych częściach Polski, warto skorzystać z oferty „Wspólny Bilet”. Dzięki niej podróżni mogą kupić jeden bilet na całą podróż, korzystając z przejazdów pociągami przewoźników: „PKP Intercity” S.A., POLREGIO S.A., , Arriva RP sp. z o.o., „Łódzka Kolej Aglomeracyjna” sp. z o.o., Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o., „Koleje Małopolskie” sp. z o.o., Koleje Dolnośląskie S.A., Koleje Śląskie sp. z o.o. oraz PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. Zbiorczy bilet w tej ofercie jest zazwyczaj tańszy od sumy odrębnych biletów na każdy z etapów podróży.
PODRÓŻ ZE ZWIERZĘCIEM
Zasady przewozu zwierząt ustalane są przez każdego przewoźnika indywidulanie. W związku z tym przed rozpoczęciem podróży trzeba zapoznać się z obowiązującym regulaminem.
Przewóz większych psów jest zazwyczaj odpłatny, ale cena biletu jest zryczałtowana – nie zależy od pokonywanej odległości. Podróżując z psem trzeba mieć ze sobą aktualne świadectwo szczepień przeciwko wściekliźnie. Zwierzę musi być trzymane na smyczy i mieć nałożony kaganiec. Nie dotyczy to psów przewodników i psów asystujących. Większość przewoźników umożliwia bezpłatny przewóz małych zwierząt domowych, w tym psów, pod warunkiem że przewożone są one w odpowiednich transporterach, które mogą mieć formę klatki, kontenera lub kosza z zamknięciem.
Podróżny odpowiada za stan sanitarny przedziału, w którym przewozi np. psa lub kota. Ponadto zwierzęta nie mogą zakłócać spokoju w wagonie lub przedziale, w którym podróżują.
PRZEWÓZ BAGAŻU ORAZ ROWERU
Każdy pasażer ma prawo zabrać ze sobą bagaż podręczny. W przypadku większego bagażu niektórzy przewoźnicy pobierają opłaty za jego przewóz lub naliczają je, gdy pasażer ma więcej niż 3 sztuki walizek, toreb itp. Wysokość opłat bagażowych jest zwykle niezależna od długości trasy.
Przed rozpoczęciem podróży należy sprawdzić, co można przewieźć w pociągu bezpłatnie, a za co trzeba zapłacić, zwłaszcza podróżując z bagażem ponadnormatywnym, wózkiem dziecięcym lub rowerem. Szczegółowe zasady dotyczące przewozu roweru u poszczególnych przewoźników znajdują się w artykule UTK.
W pociągu nie można przewozić rzeczy niebezpiecznych lub mogących zrobić krzywdę osobom lub mieniu, a także rzeczy zabronionych przez daną spółkę w regulaminie przewozu i na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów.
Za rzeczy, które podróżny przewozi pod własnym nadzorem, przewoźnik kolejowy ponosi odpowiedzialność wtedy, gdy szkoda powstała z jego winy. Jeżeli pasażer nie dopilnował bagażu będącego w zasięgu jego wzroku, a doszło np. do jego kradzieży, nie otrzyma od przewoźnika odszkodowania.
W przypadku zagubienia bagażu w pociągu należy skontaktować się z przewoźnikiem, z usług którego korzystaliśmy podczas podróży. Numery telefonów kontaktowych do biur rzeczy znalezionych znajdują się na stronach internetowych poszczególnych spółek lub na stronie UTK.
Zachęcamy również do zapoznania się z prawami przysługującymi pasażerom kolei oraz artykułami poradnikowymi.
„Poradnik wakacyjny”, który z pewnością przyda się każdemu pasażerowi podczas podróży koleją dostępny jest na stronie internetowej UTK.
(fot. pixabay.com, źródło UTK)