Nowe szyny i podkłady montuje specjalistyczna maszyna PUN między Zamościem a Hrubieszowem (lk72). Efektem będą sprawniejsze, cichsze i krótsze podróże. Inwestycja o wartości ok. 10 mln zł, realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków własnych. Prace planowane są do IV kwartału 2022 roku.

Specjalna maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej zdemontowała 10 kilometrów starego toru między stacjami Zamość Szopinek a Hrubieszowem i w jego miejscu ułożyła nowe podkłady i szyny. Do końca tygodnia PUN wykona prace na ostatnim 2,5-kilometrowym odcinku linii. Roboty metodą „tradycyjną” zajęłyby ponad miesiąc, a maszyna PUN wykona je łącznie w 10 dni.

– Efektywnie wykorzystywane środki własne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewniają lepsze parametry techniczne linii kolejowych. Prace na linii numer 72 to zapowiedź dogodniejszych podróży między Hrubieszowem a Zamościem. Takimi działaniami zwiększamy rolę kolei, jako sprawnego i ekologicznego środka transportu w codziennych i okazjonalnych podróżach – powiedział Piotr Kaliszewski, asystent wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela.

Na części trasy, wykonawca wykorzystał staro użyteczne szyny i podkłady, pozyskane po modernizacji linii kolejowej Otwock – Lublin Główny (lk7). Wymieniono już ponad 19 000 podkładów, z czego 11 200 stanowiły materiały z linii na Lublin.

Po wymianie podkładów i szyn na szlak wyjedzie oczyszczarka tłucznia. Nowe szyny będą zgrzewane, a tor ustabilizowany. Klasyczne połączenie szyn między Zamościem a Hrubieszowem zostanie zastąpione bezstykowym, co zmniejszy oddziaływanie linii na otoczenie, zredukuje poziom hałasu i wibracji. Podróże będą cichsze i bardziej komfortowe.

Dzięki inwestycji PLK, planowane jest skrócenie podróży na modernizowanym szlaku o ok. 10 minut. Teraz pociągi pasażerskie jadą z prędkością 60 km/h, po wymianie torów planowane jest przyśpieszenie o 20 km/h. Dla pociągów towarowych maksymalna prędkość wynosi 50 km/h, po modernizacji będzie o 10 km/h wyższa.

Prace prowadzone z budżetu własnego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok 10 mln zł. Roboty mają zakończyć się w IV kwartale 2022 r.

(fot. źródło PKP PLK)

Tags: , , ,