Od czwartku, 7 października br. rozpoczyna się wdrożenie systemu autobusów elektrycznych do przewozów pasażerskich.
– Rozpoczniemy od testowania autobusów na liniach szczytowych, aby potwierdzić sprawność pojazdów oraz infrastruktury do ładowania pojazdów. Rozpoczniemy od linii nr 7, 14, 32, 40, 45, 55 i przez czwartek i piątek autobusy będą testowane na tych liniach. Następnie, od soboty, 9 października, jeden pojazd wyjedzie na linii nr 44. Od poniedziałku wszystkie kursy linii nr 29 zostaną wykonane pojazdami elektrycznymi (w dni powszednie). W dalszym ciągu będziemy prowadzić testy na liniach szczytowych, przygotowując tabor oraz infrastrukturę do elektryfikacji kolejnych linii – informuje Monika Fisz z ZTM Lublin.
Autobusy Solaris Urbino 12 electric wyposażone posiadają baterie Solaris High Power o pojemności 116 kWh, przystosowane do częstego i szybkiego ładowania. Zmagazynowana w nich energia napędzać będzie silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Proces kilkuminutowego uzupełniania baterii nastąpi poprzez zamontowany na dachu pantograf, z kolei w nocy ładowanie nastąpi poprzez złącze plug-in na terenie zajezdni. Na dachu znajdą się także panele fotowoltaiczne pozwalające optymalizować zużycie energii przez różne systemy autobusu. Pojazdy o długości 12 m, wyposażone w monitoring, klimatyzację, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Inwestycje w autobusy elektryczne i trolejbusy sprawiają, że Lublin już dziś spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Dla porównania w skali Polski, ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie tego progu do 2028 r.
Już w 2015 r. Lublin dołączył do grona polskich miast, w których eksploatowane są autobusy elektryczne. Od czerwca 2015 r. pasażerowie komunikacji miejskiej korzystają z linii obsługiwanych elektrycznym autobusem Ekovolt. Pojazd to efekt współpracy spółki Ursus z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Sp. z o.o. – Lublin oraz Politechniką Lubelską w ramach Konsorcjum – Autobus Elektryczny. Zasilanie elektrycznego silnika zapewniają litowo-żelazowo-fosforowe baterie. URSUS Elektrowolt, stał się bazą do badań przygotowawczych dla systemu autobusu elektrycznego.
Bieżący rok to dla Lublina ważny moment. Do naszego miasta trafiła pierwsza partia autobusów elektrycznych, która w czwartek rozpocznie obsługę liniową. Po finalizacji wszystkich dotychczasowych kontraktów na zakup autobusów elektrycznych z firmą Solaris lubelska flota będzie liczyć ich 39, w tym 7 przegubowych.
(fot. Solaris mat. prasowe, źródło ZTM Lublin)