Dalsze zwiększanie komfortu podróżowania dzięki nowoczesnym pociągom i nowe międzynarodowe połączenia – to najważniejsze nowości, jakie czekają na pasażerów w nowym rocznym rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity, który wejdzie w życie w niedzielę 11 grudnia 2022 r.
– Systematycznie prowadzona modernizacja linii kolejowych oraz nowy tabor sprawiają, że coraz więcej Polaków wybiera kolej, która staje się bardziej konkurencyjna względem transportu samochodowego. Nowy rozkład jazdy pociągów wykorzystuje efekty tych inwestycji oraz jest naszą odpowiedzią na zapotrzebowanie na szybkie, bezpieczne i komfortowe podróże – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W nowym rozkładzie jazdy na sezon 2022/2023 każdego dnia na tory będzie wyjeżdżać średnio około 400 pociągów. Kolejne nowe lub zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne i wagony, które systematycznie pojawiają się na torach, zapewnią coraz wyższy komfort podróżowania. Wśród połączeń ekonomicznych zwiększy się udział kategorii IC wśród pociągów jeżdżących m.in. z i do Warszawy, Krakowa, Poznania, Łodzi, Szczecina, Bydgoszczy, Olsztyna czy Kielc.
– Dla stale rosnącego, wielomilionowego grona pasażerów pociągów PKP Intercity standardowym doświadczeniem stają się nowoczesne pojazdy, którymi wybierają się w podróż. Od 2016 roku intensywnie inwestujemy w unowocześnienie floty pociągów i efekty są widoczne gołym okiem – nowy roczny rozkład jazdy po raz kolejny przynosi zwiększenie liczby komfortowych połączeń. Co ważne, nowości w ofercie nie obejmują jedynie połączeń po Polsce, lecz także pociągi międzynarodowe – dużym zainteresowaniem może się cieszyć połączenie do Wilna – stwierdził Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Kolejne elektryczne zespoły trakcyjne wyjeżdżają na tory
Do dyspozycji pasażerów są już pierwsze nowe elektryczne zespoły trakcyjne ED160 FLIRT, a kolejne przewoźnik będzie odbierać w przyszłym roku. Nowoczesny pojazd będzie obsługiwać połączenie Kormoran, które dzięki temu otrzyma wyższą kategorię IC. Wraz ze zmianą kategorii zmieni się również trasa pociągu – w dni robocze pojedzie z Olsztyna do Bielska-Białej, a w weekendy do Wisły (do Wisły w weekendy kursować będzie także IC Daszyński z Warszawy). ED160 FLIRT obsłuży także pociąg Kociewie relacji Gdynia Główna – Łódź Fabryczna – Gdynia Główna, który w nowym rozkładzie będzie jeździć już jako IC Kociewie.
W trakcie obowiązywania nowego rozkładu jazdy z funkcjonalności nowych pojazdów FLIRT będą mogli skorzystać pasażerowie udający się w podróż pociągami IC Wybicki relacji Kraków – Poznań – Kraków i IC Osterwa relacji Kraków – Szczecin – Kraków.
Nowoczesny ED160 pojawi się także w nowym pociągu IC Kinga, który od maja przyszłego roku połączy Warszawę z Krakowem. Będzie kursował codziennie, a po drodze zatrzyma się między innymi w Radomiu i Kielcach. Z Warszawy pociąg wyjedzie ok. godz. 10:30, z kolei powrót do stolicy został zaplanowany ok. godz. 17:50.
Do obsługi połączeń PKP Intercity przeznaczona zostanie większa liczba świeżo zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Nowoczesny pojazd zacznie obsługiwać w grudniu kursujący pomiędzy Lublinem a Katowicami pociąg IC Sztygar. Z funkcjonalności tych zmodernizowanych składów mogą już korzystać pasażerowie podróżujący pociągami IC Bolko, IC Morcinek oraz IC Jagiełło. W kolejnych miesiącach zmodernizowane składy ED74 zaczną obsługiwać kursujący pomiędzy Krakowem a Poznaniem pociąg Pułaski oraz łączący Katowice z Poznaniem pociąg Spodek, które tym samym zmienią kategorię z TLK na IC.
Zmiana zestawienia i podwyższenie standardu podróżowania obejmą również pociągi TLK Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg – Łódź Fabryczna i TLK Zosia relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna. Pociągi zostaną zestawione ze zmodernizowanych klimatyzowanych wagonów standardu IC.
Więcej połączeń EIP z Warszawy do Trójmiasta i Krakowa
W nowym rozkładzie PKP Intercity zapewniło więcej połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem i Krakowem, które będą obsługiwane składami EIP. Od 11 grudnia na tory będzie wyjeżdżać 14 par pociągów tej kategorii w stronę dawnej stolicy Polski, a od marca także w kierunku Gdyni (do tego czasu 13). Nowe połączenia umożliwią m.in. podróż w najwyższym standardzie z Warszawy do Krakowa po godzinie 16:00, a od marca ze stolicy do Trójmiasta po godzinie 20:00.
Pasażerowie będą mieć do wyboru 33 (wliczając pociągi sezonowe) połączenia pomiędzy Trójmiastem a Warszawą. Czasy przejazdu na tej trasie będzie oscylować w granicach 3 lub nieco ponad 3 godzin dla kategorii TLK oraz IC. Pociągi ekspresowe (EIP) pokonają ją nawet o pół godziny szybciej. Mieszkańcy Pomorza zyskają od marca przyszłego roku nowe połączenie do Bielska-Białej przez Warszawę w postaci szybkiego Pendolino. W dni wysokiej frekwencji uruchamiane będzie dodatkowe połączenie kategorii EIC – ekspresowy skład Kaszub wyruszy z Gdyni o 20:30, aby około kwadrans przed północą dotrzeć do Warszawy. W nowym rozkładzie godziny kursowania pociągów ekonomicznych pomiędzy Gdańskiem a Warszawą ułożone są tak, aby zapewniać możliwości dojazdu o różnych porach dnia.
Pociągiem PKP Intercity na Litwę, a także częściej do Berlina i Pragi
W nowym rozkładzie jazdy pojawi się nowe połączenie Kraków – Wilno – Kraków, które umożliwi podróże między Polską a Litwą z jedną przesiadką. Zapewni je pociąg IC Hańcza (w wyższej kategorii, dotychczas w TLK) kursujący do tej pory pomiędzy Krakowem a Suwałkami, zatrzymując się pod drodze w m.in. Warszawie i Białymstoku. Od 11 grudnia będzie kursował w wydłużonej relacji do znajdującej się na Litwie stacji Mockava, gdzie będzie skomunikowany ze składem kolei litewskich do Kowna i Wilna. Podróżowanie pomiędzy polskimi a litewskimi miastami będzie więc możliwe z jedną przesiadką. Składy będą podstawiane na ten sam peron, co ułatwi pasażerom przejście między pociągami. Podróż będzie odbywała się na jednym bilecie. Za podróż z Warszawy do Wilna pasażerowie zapłacą 25 euro, a do Kowna – 20.
W trakcie obowiązywania nowego rozkładu jazdy mieszkańcy Poznania zyskają dodatkowe połączenie z Warszawą oraz z Berlinem. Będzie to szósta para pociągów EIC, która będzie kursowała w relacji Warszawa – Berlin – Warszawa. Wszystkie pociągi będą mieć wspólną nazwę Berlin-Warszawa-Express. Trasę pomiędzy Poznaniem a Berlinem będziemy pokonywać średnio w czasie 2:40.
Łatwiejsze staną się także kolejowe podróże z Krakowa do Pragi, a to wszystko dzięki wydłużeniu do stolicy Czech relacji pociągu TLK Galicja, kursującego do tej pory pomiędzy dawną stolicą Polski a Ostrawą. Po drodze pociąg będzie zatrzymywać się m.in. w Katowicach, Zabrzu i Gliwicach.
Cykliczny rozkład z Lublina do Warszawy
Chcąc zapewnić podróżnym przewidywalność rozkładu jazdy, od 11 grudnia PKP Intercity wprowadza cykliczny rozkład dla pociągów z Lublina do Warszawy. Pociągi ze stacji Lublin Główny w kierunku Warszawy będą odjeżdżać 5 minut po pełnej godzinie, co ułatwi planowanie podróży koleją do stolicy.
Skróci się czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Katowicami – dzięki podwyższeniu prędkości na linii nr 133 najszybszy pociąg IC Wawel na tej trasie pokona ten odcinek o 4 minuty szybciej, w 48 minut.
Nowe miasta i przystanki na mapie połączeń PKP Intercity
Planowo od września przyszłego roku na tory wyjedzie nowy pociąg IC Wieniawski relacji Poznań Główny – Lublin Główny – Poznań Główny. Umożliwi on włączenie Przysuchy w województwie mazowieckim oraz w Drzewicy w województwie łódzkim do siatki połączeń PKP Intercity.
Pociągi przewoźnika jadące do i z Łodzi zatrzymają się na dodatkowych stacjach. Dotychczas miały one postój wyłącznie na stacjach Łódź Widzew, Łódź Chojny oraz Łódź Fabryczna. Nowy rozkład przyniesie dla mieszkańców istotną zmianę, która przeniesie się na lepszą obsługę łódzkich pasażerów. Włączenie do rozkładu stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec zapewni mieszkańcom oraz innym osobom podróżującym do i z Łodzi dodatkowe możliwości przesiadek do komunikacji miejskiej.
Od 12 marca 2023 roku wybrane pociągi PKP Intercity pojadą warszawską linią obwodową (linia nr 20), zatrzymując się na stacji Warszawa Młynów oraz przy peronie 9. stacji Warszawa Zachodnia.
Wydłużone relacje to nowe możliwości podróżowania
Od maja przyszłego roku bydgoszczanie zyskają dodatkowe, poranne połączenie do Łodzi i Krakowa, a to dzięki wydłużeniu relacji pociągu IC Kazimierz kursującego pomiędzy Łodzią Fabryczną a Krakowem.
W wakacje dojazd do Ustki ułatwi sezonowy pociąg IC Jamno, który będzie kursować w wydłużonej relacji Kraków – Ustka – Kraków przez m.in. Opole i Częstochowę.
W zamian za dotychczasowy pociąg IC Wysocki, łączący Katowice z Warszawą, na tory wyjedzie nowy pociąg EIC Ondraszek, który będzie kursować w tej samej relacji (w trakcie rozkładu jazdy, po zakończeniu prac w stacji Czechowice-Dziedzice, pociąg zostanie wydłużony z i do Bielska-Białej). Z kolei skład EIC Panorama zestawiony z najnowszych wagonów PKP Intercity pojedzie pomiędzy Wrocławiem a Warszawą i zastąpi pociąg EIP. Pociąg IC Grottger relacji Przemyśl – Wrocław – Przemyśl zastąpi obecny skład IC Lwów Ekspress.
Dostosowanie do prac modernizacyjnych i zmiany w kursowaniu
Obowiązujący od 11 grudnia br. rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych.
Kontynuowane będą prace inwestycyjne na stacji Warszawa Zachodnia, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na dalekobieżnej linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska lub Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej lub Warszawy Głównej.
Planowo do lipca mają trwać prace remontowe prowadzone przez zarządcę infrastruktury na krakowskiej linii średnicowej, co wpłynie na ograniczenia w ruchu w krakowskim węźle kolejowym. Od czerwca 2023 roku z powodu prac torowych na Centralnej Magistrali Kolejowej zawieszone zostanie kursowanie pociągów IC Warmia (na odcinku Warszawa Zach. – Kraków Gł.) oraz IC Łokietek (w całej relacji od Krakowa Głównego do Warszawy Wschodniej). W związku z zaplanowanymi pracami remontowymi, od marca do czerwca zostanie wstrzymany ruch na odcinku Tarnów – Krynica.
Ze względu na prace inwestycyjne ruch pociągów między Krakowem a Zakopanem zapewniony będzie w okresach szczególnie ważnych dla Zakopanego, czyli zimowym i wakacyjnym, a przez pozostałą część roku linia kolejowa łącząca obydwa miasta będzie zamknięta, na odcinku Kraków – Zakopane będą kursować autobusy zastępcze.
Kontynuacja prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz wymusi zawieszenie w marcu 2023 r. kursowania jeżdżących na trasie Warszawa – Przemyśl – Warszawa pociągów IC San oraz IC Witos. W zamian uruchomiony zostanie pociąg IC Rej relacji Warszawa Wschodnia – Kielce – Warszawa Wschodnia.
W trakcie obowiązywania rozkładu jazdy rozpoczną się długotrwałe prace inwestycyjne na odcinku Będzin – Katowice Ligota wraz z przebudową stacji Katowice, które wpłyną na przepustowość infrastruktury, regularność kursowania pociągów, a także czas przejazdu pociągów. W związku z inwestycją konieczne będą długotrwałe okresy ruchu jednotorowego również na odcinkach Katowice – Chorzów Batory oraz Katowice Zawodzie – Mysłowice.
Trwające prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Kietlanka – Białystok powodują, że ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, a jedna para połączeń zostanie zastąpiona autobusami komunikacji zastępczej. Mimo dużych utrudnień, siatka połączeń została opracowana tak, aby zachować jak największą bezpośredniość połączeń z i do Białegostoku.
Ze względu na zaplanowane przez zarządcę infrastruktury prace inwestycyjne na linii nr 355, pociągi kursujące na trasie Wrocław – Łódź – Warszawa w trakcie rozkładu jazdy skierowane zostaną trasą objazdową przez Milicz i Krotoszyn. Planowane prace remontowe w tunelu na linii nr 274 w Trzcińsku mogą spowodować przerwy w ruchu pociągów jeżdżących do i z Jeleniej Góry.
Kontynuacja prac modernizacyjnych na odcinku Opole Główne – Opole Zachodnie i związany z tym ruch jednotorowy nadal będą wpływać na przepustowość linii i ograniczenia w cykliczności kursowania pociągów na trasie Katowice – Wrocław.
Trwające prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 351 sprawią, że wybrane pociągi pomiędzy Poznaniem a Szczecinem pojadą trasą alternatywną przez Rzepin (TLK Uznam) lub Białogard (IC Podhalanin). Przebudowa mostu w Szczecinie wymusi konieczność omijania stacji Szczecin Główny przez część pociągów.
W związku z pracami modernizacyjnymi prowadzonymi na odcinku Poznań Główny – Zbąszynek pociągi IC Stoczniowiec oraz IC Ukiel przez część roku zostaną zastąpione autobusami komunikacji zastępczej na odcinku Poznań Główny – Zielona Góra Główna – Poznań Główny.
Trwające prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 38 spowodują, że pociągi między Olsztynem a Białymstokiem kursować będą przez Szczytno i Pisz, a od maja nie dojadą do Giżycka. Wstrzymane zostanie kursowanie pociągu IC Niegocin, a skład IC Mamry będzie jeździć w skróconej relacji Wrocław – Olsztyn – Wrocław.
(fot. źródło Ministerstwo Infrastruktury)